Vill du bli ledare? Tryck för att läsa mer!
ASARUMSGYMNASTERNA
- Tillsammans har vi roligt!
Löpning

Vi erbjuder två olika löpningspass!

Det första löppasset är samma tid och dag varje vecka:

I denna gruppen kommer du både att lära dig grunderna i löpning samt få en verktygslåda av olika pass och övningar som anpassas så att det fungerar både för dig som är erfaren och för dig som är ny. Vare sig du vill få hjälp att utvecklas (eller vill komma igång och bli en löpare) gör vi något som kan kännas tufft LÄTTARE genom att göra det tillsammans!

- vi utgår från Mörrums gymnastikhall

Det andra passet alternerar tid och plats, anpassat efter säsong och väder:

En grupp med löpträning där vi anpassar tempo och sträcka efter er deltagare.
Vi varvar intervaller med rena löprundor, teknik och ibland lite styrka - vi vill att klivet ut i löparspåret ska bli enklare genom att vi gör det tillsammans!
- Vi springer vid olika tidpunkter och på olika platser. Ni uppdateras varje vecka.
Tabata/Core

Tabata är en form av högintensiv intervallträning, HIIT, där du på kort tid kan uppnå väldigt stora träningsresultat. Träningsformen är smart upplagd och blandar högintensiva övningar med kort vila under ett 30 minuters pass. Vi tränar hela kroppen och varvar konditionsövningar med styrkeövningar. Grundövningarna är enkla men går att anpassa för dig som vill ha mer utmaning. Det är ett pass där man strävar efter att uppnå maxpuls under de högintensiva övningarna.

Passet avslutas med 10min Coreträning. Här jobbar vi med både inre och yttre muskler i kroppens centrala delar, mage, rygg, sida. En stark core är inte minst viktig för din hållning och för att undvika tex framtid ryggproblem!

Soma Move

Soma Move är en träningsmetod som betonar flödande rörlighet och mjuk styrka för att förbättra kroppens alla rörelsemönster samt välbefinnande. Metoden utförs på matta och kombinerar olika inslag från Yoga, kroppsterapi och funktionell träning.

Latinodans

Latinamerikansk dans bygger på rytmer med ursprung i Latinamerika som dansas både i långsamt och snabbt tempo, som solodans eller i par.
Salsa, merengue, bachata, samba, cumbia, cha-cha, reggaeton och mambo är några danser som vi inspireras av under passets gång. Dansen är egentligen inte en träningsform, däremot hjälper den till att utveckla kroppskontroll, koordinationsförmåga, danskänsla och musikalitet.
Den bjuder till en annan möjlighet att röra på sig i sällskap av dessa härliga rytmer som kännetecknas av passion, energi och glädje. Häng med och lär dig grundsteg och turer från de olika rytmerna.

OBS! Vårt pass dansas alltid individuellt, ej som pardans.

Seasonal Grace

Mjuk funktionell träning med lättare dansinslag. Du blir varm, men det är ingen konditionsträning. Vi mjukar upp kroppen med övningar, som görs både ståendes och på matta på golvet, till blandad musik. En bodymind-träning för att förbättra koordination, balans och rörlighet. Seasonal Grace är en harmonisk blandning av gammalt och nytt, långsamt och snabbt, starkt och flödande. Passar alla, oavsett ålder och träningsnivå och är ett perfekt komplement till våra andra träningsformer i vuxengrupperna.

Cirkelträning

Vår cirkelträning passar alla, oavsett ålder eller nuvarande träningsform, då du arbetar i din egen takt. Vi arbetar stationsbaserat i 2- 3 varv. Vi inleder varje pass  med uppvärmning och avslutar med stretch.
Passet fokuserar på kondition och styrka, men innehåller även rörlighet och balans. De allra flesta övningarna är enkla att utföra , och inför varje pass går vi igenom var övning.

Workinggympa

En annorlunda, fartfylld, härlig, rolig gympa som ser till helheten hos människan. Valet av rörelser, den inbördes ordningen mellan rörelserna och uppläggningen av passet gör att Workinggympan passar även dig som har ont i nacke och rygg. Du lär dig att hantera din kropp i rörelse och att hitta ett energisnålt avspänt rörelsemönster.

Crossover

Crossover är en kombination av styrka och kondition. Vi tränar i olika tidsintervaller ELLER i olika antal repetitioner och varv av både styrka och konditionsövningar. Inget pass är det andra likt.

Core

Core är ett pass där vi jobbar med bålstabilitet, kärnan i kroppen.

En svag bålstabilitet ger upphov till många rygg och höftproblem medan en stark bålstabilitet gör att vi klarar av vardagen och jobbet mycket bättre. Vi jobbar mycket med den egna kroppsvikten, men även vissa redskap kan förekomma. Ett pass som passar alla åldrar, alla kan vara med och köra Core!

Intervall-Styrka

Ett intensivt träningspass för hela kroppen där vi kombinerar styrka och kondition. Passet utförs i intervaller med micropauser och vi använder oss främst av egen kroppsstyrka och mini-bands.

Box

Box även kallat boxercise är en gruppträningsform som är inspirerad av olika kampsporter, men till skillnad mot kampsporterna använder man enklare kombinationer av slag och sparkar mot mitsar för att alla ska kunna hänga med. Slagen och sparkarna kombineras även med styrkeövningar och hela passet igenom är konditionsträning.

Träningen utövas parvis, där den ena parten har handskar, medan den andra håller mitsar. Den som har handskarna utför sedan olika kombinationer av sparkar och slag mot mitsarna, därefter byter man roller.

Man behöver inte komma dit i par, det löser sig på plats, passet går att anpassa individuellt och garanteras vara jobbigt och utmanande precis på den nivån du är!

Yoga

En Yoga anpassad för både nybörjare och erfarna yogisar. Vi fokuserar på att öka medvetenhet i andning och rörelser för att stilla och stärka sinnet och skapa en mer flexibel och stark kropp. Yogan är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning och styrketräning.
Inga förkunskaper behövs utan klassen anpassar sig efter deltagarnas förutsättningar.

Följ oss på instagram @asarumsgymnasternas
Vi samverkar med: